Jak přesvědčit Váš mozek, aby pracoval pro Vás

03.01.2013 11:48

Zažili jste někdy, že si nemůžete nějakou informaci nebo slovo vybavit? Jak je možné, že si nemůžete zapamatovat devítimístné číslo, když údajně lidská mysl je schopná si zapamatovat podstatně více?

Mozek není sval, ale přesto se jako sval chová. Chodíte-li denně běhat, časem se Vaše svaly na nohou k tomu účelu posílí natolik, že Vám ranní běh na městskou dopravu nebude dělat nejmenší problém. Budete-li trénovat Váš mozek, tedy Vaši koncentraci a paměť, posílíte Vaše mentální schopnosti natolik, že si zapamatujete i to, co ostatní smrtelníci považují za geniální až  nemožné.

Nechejte se inspirovat třínásobnou mistryní světa v paměťovém tréninku Michaelou Karsten.

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/212411058081018-hyde-park/

Mnohé vychytávky, které používá, jsou již notoricky známé, a přesto mi dovolte zmínit jednu, kterou považuji za velmi efektivní při osvojování cizího jazyka.

V poslední době jsem zaznamenala fakt, že Tony Buzan doslova zaplavil svět propagací myšlenkových map. Tato technika však není výdobytkem poslední doby. Již na začátku našeho letopočtu ji využíval řecký filozof Porfyrios. O co tedy jde? Jde o vizuálně zpracovaný text s vyznačením souvislostí a vztahů. Střed je tvořen hlavní myšlenkou, problémem, základním poznatkem, od kterého se pak odvíjí  související faktory, následky, okolnosti. Velkou roli hrají různé velikosti písma, barevné zpracování, náčrtky, nákresy a individuální kódování. Proto je nejlepší, pokud si každý vytváří své myšlenkové mapy podle svých hodnot, preferencí a zkušeností.

obrazek

Zdroj: Wikipedie.cz

Jak můžete využít myšlenkových map při osvojování cizího jazyka? Mě se tato technika osvědčila při učení nových slovíček a frází. Nejen, že jsem si daleko lépe zapamatoval graficky zpracované slovíčko než pouze vypsané ve slovníčku, dokázala jsem si vybavit i související terminologii.

Já osobně dávám přednost papíru a pastelkám, protože jsou tyto prostředky pro mne nejdostupnější a  nerozptyluje mne technické zvládnutí počítačové aplikace. Plně se soustředím jen na téma, které potřebuji zpracovat. Navíc mé myšlenkové mapy jsou natolik jednoduché, že je nemusím složitě opravovat, doplňovat a přepisovat. Pokud byste si však chtěli vyzkoušet vyřešit nějaký zapeklitý problém právě za použití myšlenkové mapy a máte rádi technické vymoženosti, proč nevyzkoušet některý ze softwarů. Například Freemap, MindManager, MindMapper.

Ať už jste zvolili jakoukoli formu, užívejte si nových postupů a přeji příjemnou spolupráci s Vaším mozkem.